divendres 30 de setembre de 2011

Les barraques de Montjuic en imatges (primera part)

Fa un mes que vaig deixar un article copiat sobre les barraques de Montjuic des de quan van apareixer entre el final del segle XIX i els inicis del XX fins la seva decadència gairebé en els Jocs Olímpics. Durant aquest temps es va crear tota una ciutat "informal" totalment diferent a les nuclis antics, de l Eixample i de les diverses formes de creixement de la presencia urbana tot formant barris com Montjuïc, el Somorrostro o el Carmel. Han esdevingut barris mítics i encara vius a la ciutat per les dures condicions de vida dels habitants dels seus habitants i també perquè, en moments de creixement sense democràcia, tindrien les primeres iniciatives de moviments assistencials, socials i veïnals com també de la gent que en els anys 50 i 60 ha hagut de lluitar va ser traslladada a la zona de l extraradi on va ser reallotjada per tornar a lluitar de nou per aconseguir serveis i equipaments que no arribaven. En canvi els ambients de nous nuclis barraquistes en els anys vuitanta que tingueren caràcters molt més marginals i amb barraques ocupades per famílies procedents de nuclis desallotjats per la gran precarietat social i de vida dels seus habitants i en temps de crisi econòmica els obligaria a buscar una cerca difícil d'altres solucions que no sempre eren satisfactòries.

I a mi personalment m'ha vingut de gust poder compartir unes fotografies de les barraques amb vosaltres que he trobat a la pàgina web de l'exposició que es va realitzar al Museu d'Història de Barcelona. En primer lloc deixo un plànol general dels diferents indrets on havien existit barris de de barraques i després una mica tota l'evolució dels barris de Montjuic des de la formació de les primeres barraques abans del primer barraquisme fins les dècades dels anys 20 i 30 del segle XX.






Família de picapedrers a les pedreres de Montjuic. Barcelona, cap a 1915. Josep Maria de Segarra i Plana. Arxiu Nacional de Catalunya.

Vinyeta satírica de l'il·lustrador Opisso sobre la manca d'habitatge a la ciutat de Barcelona. Opisso Esquella de la Torratxa, 28 de novembre 1919.

0 comentaris: